Ένα site για Εκπαιδευτικούς. Το δικό σου site για την Εκπαίδευση.

Ιδανικά …ενδεικτικά

idanika-endeiktika

Με το πέρας του σχολικού έτους παραδίδουμε στους μαθητές το σχετικό ενδεικτικό που αποδεικνύει ότι έχουν προαχθεί στην επόμενη τάξη και κυρίως με τι βαθμό. Όταν ο βαθμός είναι ικανοποιητικός, είναι και για μας πιο εύκολο να γράψουμε και να δώσουμε ενδεικτικά.

Τι γίνεται όμως στην αντίθετη περίπτωση, όταν δηλαδή ο βαθμός δεν είναι και τόσο καλός; Τότε είναι που προβληματιζόμαστε για το αν θα θέλαμε να είναι η απόδοση των μαθητών και η τελική τους εικόνα καλή από την συγκεκριμένη χρονιά – ανεξάρτητα με την δική τους προσπάθεια – ή αν θα βαθμολογήσουμε ακριβοδίκαια. Τα αγαθά «κόποις κτώνται» και «πόνοις κατορθούνται» και φυσικά ο βαθμός πρέπει να αναλογεί στην μαθητική προσπάθεια καθόλη τη σχολική περίοδο.

Έχετε σκεφτεί να μην δώσετε ενδεικτικά ή τουλάχιστον τέτοια ενδεικτικά που θα έχουν πάνω έναν βαθμό που θα αντικατοπτρίζει την προσπάθεια ενός μαθητή και το πόσο τα κατάφερε να αφομοιώσει τις νέες γνώσεις; Γιατί αν το καλοσκεφτούμε οι γνώσεις που κάποιος αποκομίζει δεν είναι μόνο η διδακτική ύλη. Βέβαια η βαθμολογία αυτήν αφορά.

Πώς μπορούμε όμως να είμαστε εκατό τοις εκατό σίγουροι ότι ο κάθε διδασκόμενος γνωρίζει ή όχι όλα αυτά που εμείς επιδιώξαμε να του μεταλαμπαδεύσουμε όλη τη χρονιά; Και τώρα θα μου πείτε «αλίμονο» εάν δεν μπορούσαμε ως καθηγητές να καταλάβουμε ποιος έχει μάθει τι και σε ποιο βαθμό.

Κι όμως, κάποιες φορές, όταν κάνετε τον απολογισμό στο τελευταίο μάθημα με όλη την τάξη, κάποιος θα βρεθεί να σας πει κάτι που δεν περιμένετε να ακούσετε: τι έμαθε από σας και με όλη την ομάδα, ποιες προσδοκίες είχε,  τι φοβόταν και τι εν τέλει αντιμετώπισε. Ίσως κάτι που αποκόμισε, τι δεν θυμάται καθόλου και αυτό που θα ήθελε να καταφέρει την επόμενη χρονιά. Και όλα αυτά σίγουρα δεν χωράνε μέσα σε ένα ενδεικτικό, τουλάχιστον όχι με την παραδοσιακή του μορφή.

Θα σας πρότεινα να σκεφτείτε τι σας ταιριάζει και τι όχι, ώστε να κλείσει το σχολικό έτος με ενδεικτικά που πιστεύετε ότι αντιπροσωπεύουν το κλίμα  μέσα στο μάθημα και καθετί που κατάφεραν οι μαθητές, σε σχέση πάντα με τις δυνατότητες και την δική σας βοήθεια. Να τα δημιουργήσετε μόνοι σας και να βάλετε μέσα κομμάτια δικά σας.

Μπορείτε ακόμη να δώσετε στους μαθητές σας τα ενδεικτικά μαζί με κάτι χειροποίητο ή συμβολικό. Να θυμάστε ότι αυτό που κάποιος αποκομίζει από το μάθημά σας πρέπει να είναι κάτι που θα τον βοηθήσει μετέπειτα στη ζωή του, κι όχι μόνο π.χ. να μιλάει σωστά αγγλικά ή να γράφει όλες τις ελληνικές λέξεις ορθογραφημένες (όπως τόσο θα θέλαμε). Η  αίσθηση ότι εφοδιάστηκε πνευματικά με όσα που τον κάνουν να σκέφτεται κριτικά. Με όσα τον προβιβάζουν στην επόμενη τάξη και στην ζωή!

Σ' ενδιαφέρει επίσης…