Η προετοιμασία πριν τις εκάστοτε εξετάσεις που καλούμαστε να δώσουμε στη ζωή μας άπτεται ζητημάτων που αφορούν όχι μόνο τους υποψηφίους αλλά και τους εκπαιδευτικούς τους, όπως επίσης και τους οικείους τους. Πώς όμως μπορούμε να προετοιμάσουμε σωστά τα παιδιά μας, τους μαθητές μας (αλλά και εμάς τους ίδιους), για τις δοκιμασίες γνώσεων με σκοπό την πιστοποίηση και την εισαγωγή τους σε ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα;
Το παρόν άρθρο επικεντρώνεται μόνο στα βασικά που επιβάλλεται να ακολουθήσουμε αν θέλουμε οι μαθητές μας να προετοιμαστούν επαρκώς για τις εξετάσεις τους:
- Διδασκαλία ποικίλλων θεμάτων
Οι ευκαιρίες που θα δώσουμε στους μαθητές μας να μιλήσουν, να εξερευνήσουν, να συνδιαλεχθούν και να παρουσιάσουν τα ευρήματα και τα πιστεύω τους στην τάξη είναι καθοριστικής σημασίας. Πιο συγκεκριμένα, όταν τα παιδιά μιλούν για την ημέρα τους και αυτά που τους απασχολούν στην γλώσσα στόχου είναι σαν να προετοιμάζονται άτυπα να συζητήσουν σε πιθανά θέματα εξετάσεων. Όταν δηλαδή γίνεται διάλογος μέσα στο μάθημα, αναζητούνται λύσεις ή αντιπαρατίθενται απόψεις. Έτσι, η πιθανότητα να είναι ήδη εξοικειωμένα με το θέμα των προφορικών εξετάσεων και τους κανόνες του διαλόγου είναι πολύ πιο υψηλή από όταν τα παιδιά μιλούν μεταξύ τους με αφορμή μια συγκεκριμένη άσκηση προφορικών.
Στην πρώτη περίπτωση, η αυθόρμητη αντίδραση σε θέματα που σχετίζονται με την καθημερινότητα των μαθητών, όπως ο τσακωμός με έναν φίλο ή η αντιπαράθεση με τους γονείς, μπορεί κάλλιστα και χωρίς ιδιαίτερο κόπο να προετοιμάσει έναν μαθητή/ μια μαθήτρια για τα προφορικά του ECCE.
Ταυτόχρονα, το εύρος των ενοτήτων που θα καλυφθούν είναι σημαντικό. Καλό είναι δηλαδή να υπάρχουν ευκαιρίες για συζητήσεις σχετικά με το περιβάλλον, τις σχέσεις, την ενσυναίσθηση, τις αξίες, τα επαγγελματικά σχέδια ή και τα όνειρα των παιδιών. Με αυτόν τον τρόπο, τους εκθέτουμε σε πληθώρα θεμάτων και καλύπτουμε ένα μεγάλο μέρος από πιθανές ερωτήσεις σε εξετάσεις.
- Μικρές δοκιμασίες και επαναλήψεις
Οι συχνές επαναλήψεις των θεματικών ενοτήτων που έχουμε καλύψει εξασφαλίζουν εμπέδωση της ύλης και τριβή με τα θέματα που συζητήθηκαν. Οι επαναλήψεις αυτές δεν είναι ανάγκη να ανατίθενται ως εργασία για το σπίτι. Συμβαίνουν έμμεσα από τους διδάσκοντες με αφορμή το παρόν μάθημα. Για παράδειγμα, μπορούμε να ρωτάμε κάτι του τύπου «αυτή την έννοια θυμάστε πού αλλού την συναντήσαμε;» ή «ποιο είναι το συνώνυμο/αντίθετο/ παραγωγό του τάδε ρήματος;» ή «τα όσα συζητήσαμε την προηγούμενη εβδομάδα π.χ. για την ισότητα των φύλων πιστεύετε ότι έχουν να κάνουν με το σημερινό μας θέμα;»
Κατόπιν, σχετικά φύλλα εργασίας βοηθούν να ανακαλέσουμε έννοιες που διδάχθηκαν τα προηγούμενα χρόνια ή τον προηγούμενο μήνα.
Εάν δεν θέλουμε οι μαθητές να γράφουν συνεχώς, ας κάνουμε την επανάληψή μας μέσω του διαδραστικού πίνακα ή συζητώντας ένα ανάλογο βίντεο. Με τον τρόπο αυτό «αναγκάζουμε» τους μαθητές να ενεργοποιήσουν προηγούμενες γνώσεις, να συνδέσουν θεματικές ενότητες, να συσχετίζουν γεγονότα και εν τέλει, να εμπεδώσουν γνώσεις!
- Διδασκαλία τεχνικών χαλάρωσης
Πολλοί συνάδελφοι χρησιμοποιούν την γιόγκα για να χαλαρώσουν και να αποφορτίσουν τους μαθητές τους. Άλλοι, σε μεγαλύτερα επίπεδα και κυρίως με ενήλικες, επιστρατεύουν τον καθοδηγούμενο διαλογισμό. Όπως και να έχει, οι βαθιές αναπνοές που εμπεριέχονται και στα δύο βοηθούν στο να οξειδώνεται ο εγκέφαλος και να ηρεμεί το σώμα. Προσωπικά, σε ιδιαίτερο μάθημα έχω αφιερώσει τα τελευταία δέκα λεπτά σε καθοδηγούμενο διαλογισμό και έχω στρέψει την προσοχή της μαθήτριάς μου στον τελικό της στόχο που ήταν η απόκτηση του proficiency.*
Ας δημιουργήσετε κι έναν πίνακα με τα προσδοκώμενα αποτελέσματα και κρεμάστε τον στην τάξη, ώστε να εφιστά την προσοχή των μαθητών κάθε φορά που αγχώνονται ή δεν ξέρουν πώς να τα καταφέρουν. Τέλος, έχω εφαρμόσει με επιτυχία το στόλισμα της τάξης μου με ενθαρρυντικά quotes, σε συνεργασία με τους μαθητές, πράγμα διασκεδαστικό και όμορφο.
*Tip: κάτι τέτοιο δεν είναι για όλους τους μαθητές, αλλά δεν είναι και αποδεκτό από όλους τους γονείς. Καλό είναι να το εφαρμόσετε σε περιπτώσεις που εξαρχής γνωρίζετε ότι οι γονείς είναι δεκτικοί.