Συχνά αναρωτιόμαστε ως εκπαιδευτικοί και κυρίως ως γονείς εάν είναι ωφελιμότερο για τους μαθητές μας να παρακολουθούν μαθήματα εξ αποστάσεως ή δια ζώσης. Στις μέρες μας έχουμε πλέον μια σημαντική εμπειρία από τα πρώτα εξαιτίας της πανδημίας και των συναφών με αυτή δυσκολιών. Θα έλεγε κανείς ότι είμαστε πολύ πιο δεκτικοί και εξοικειωμένοι με τη διδασκαλία που δεν απαιτεί φυσική παρουσία καθηγητών και μαθητών. Τι θα πρέπει όμως να επιλέξουμε εμείς για το δικό μας παιδί ή για εμάς τους ίδιους;
Αρχικά, η απάντηση εξαρτάται από την εκάστοτε ανάγκη μας. Πιο συγκεκριμένα, θα πρέπει να αναρωτηθούμε τι είναι αυτό που την δεδομένη στιγμή μας εξυπηρετεί καλύτερα και ποια είναι τα θετικά της μιας ή της άλλης επιλογής, σύμφωνα πάντα με τις συνθήκες της καθημερινότητάς μας. Για παράδειγμα, εάν είμαστε φοιτητές που θα θέλαμε να ασχοληθούμε με μια ξένη γλώσσα θα μπορούσαμε κάλλιστα να αναζητήσουμε ένα διαδικτυακό μάθημα, ευέλικτο ως προς την ώρα και τις ημέρες διεξαγωγής του. Εάν όμως είμαστε γονείς ενός παιδιού που για πρώτη φορά θέλουμε να ασχοληθεί με μια ξένη γλώσσα είναι καλύτερα να γίνει – τουλάχιστον αρχικά – μια εξ επαφής πρώτη επικοινωνία με τον καθηγητή. Αλληλένδετα, ένας εργαζόμενος γονέας έχει την επιλογή των online μαθημάτων με αξιόλογα αποτελέσματα ως προς την διδαχθείσα ύλη και τα όσα θα αποκομίσει από το μάθημα. Παρομοίως και κάποιος που δεν επιθυμεί να ξοδεύει χρόνο στην προετοιμασία του πριν και μετά το μάθημα και στην διαδρομή.
Όσον αφορά τα μαθήματα που προσφέρονται διαδικτυακά, ωστόσο, θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί στην επιλογή καθηγητή. Σίγουρα καλό είναι να μας εμπνέει εμπιστοσύνη, να είναι ευχάριστος συνομιλητής και να νιώθουμε άνετα να εκφράζουμε τις απορίες μας. Υπάρχουν πλέον αρκετές ιστοσελίδες που προωθούν τα μαθήματα μέσω υπολογιστή και έχουν αξιόλογους συνεργάτες. Ακόμη, εάν το αποφασίσεις, μπορούμε να σε συμβουλεύσουμε κι εμείς στοhttp://www.legacylegatou.gr σχετικά.
Σαφώς, αυτό που κάνει τη μεγάλη διαφορά στην πιο παραδοσιακή διδασκαλία είναι η ίδια η παρουσία του καθηγητή. Η φυσική μου παρουσία, δηλαδή, μπορεί από μόνη της να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για τους μαθητές μου. Η όρεξη να διδάξω και η προθυμία μου να βοηθήσω τον διδασκόμενο δεν μπορούν να αποδοθούν μέσα από μια οθόνη όπου συχνά δεν ακούγομαι ή δεν φαίνομαι καλά. Ούτε το αίσθημα της χαράς μέσω της αλληλεπίδρασης αντικαθίσταται αφού προϋποθέτει λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία.
Αρκεί να φανταστούμε και άλλους τομείς στη ζωή μας που δεν συγκρίνεται η διάδραση σε φυσικό χώρο, χρόνο και παρουσία. Λόγου χάριν, η ενέργεια του καλλιτέχνη σε συναυλία, η παράσταση των ηθοποιών σε θέατρο, η ομιλία ενός ποιμένα στην εκκλησία, η σωματική άσκηση με προπονητή, η παρουσία του θεραπευτή στην ψυχοθεραπευτική διαδικασία. Σε όλα αυτά είτε ως πομποί είτε ως δέκτες θα αποκομίζαμε την ίδια αμείωτη εμπειρία εάν συμμετείχαμε διαδικτυακά;
Ας δούμε λοιπόν επιγραμματικά τα οφέλη σε κάθε περίπτωση εκμάθησης:
Δια ζώσης/ παραδοσιακά μαθήματα:
• Η φυσική παρουσία δημιουργεί περισσότερη ασφάλεια στους εμπλεκόμενους και δη στους μαθητές και τους γονείς τους.
• Διακόσμηση χώρου, σύμφωνα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών.
• Κοινωνικοποίηση και καλή συνεργασία των μελών, κυρίως όταν βρίσκονται σε τάξη.
• Ολιστική ανάπτυξη γνωστικών, κινητικών και λεκτικών δεξιοτήτων.
Εξ αποστάσεως μαθήματα:
• Ευελιξία χώρου και χρόνου και υλικού
• Ενεργή συμμετοχή του μαθητή, αφού απαιτείται περισσότερη συγκέντρωση ώστε να παρακολουθήσει τον καθηγητή του.
• Προετοιμασία για δεξιότητες που θα χρειαστούν στο μέλλον: π.χ. εργασία που γίνεται μέσω υπολογιστή.
Τέλος, επισημαίνουμε πως και οι δύο μέθοδοι έχουν εξαιρετικά αποτελέσματα και μας προετοιμάζουν επαρκώς τόσο για εξετάσεις όσο και για τις εργασιακές συνθήκες που θα έχουμε μελλοντικά. Επιπλέον, μπορούμε να ξεκινήσουμε αυτό που θεωρούμε καταλληλότερο για εμάς και να ζητήσουμε από τον καθηγητή μας να κάνουμε και λίγα μαθήματα μέσω υπολογιστή, συνδυαστικά. Προσωπικά, τυχαίνει να ασχολούμαι εκτενώς και με τους δύο τρόπους και τους απολαμβάνω εξίσου και τους δύο!