Ένα site για Εκπαιδευτικούς. Το δικό σου site για την Εκπαίδευση.

Φράσεις που ηρεμούν εντάσεις

and breathe new final - Φράσεις που ηρεμούν εντάσεις - Legacy Legatou

Είναι σχεδόν αδύνατο σε μια τάξη με τουλάχιστον οκτώ μαθητές και έναν καθηγητή να μην δημιουργηθούν εντάσεις. Αυτό άλλοτε θα ήταν και βαρετό· μία ένδειξη ότι οι συμμετέχοντες δεν νιώθουν άνετα να εκφράζονται ελεύθερα. Όταν όμως δημιουργηθούν εντάσεις, τί μπορούμε να κάνουμε; Ιδού μερικές φράσεις που ηρεμούν τα πνεύματα.

  1. «Έχεις δίκιο»
    Μοιάζει απλή αλλά στην πραγματικότητα είναι πολύ βοηθητική και έξυπνη. Ακούγοντας ο συνομιλητής μας ότι έχει δίκιο, χαλαρώνει αυτόματα και παύει να μιλά επιθετικά. Έτσι, έχουμε το χρόνο να σκεφτούμε την επόμενή μας κίνηση και δίνουμε και σε εκείνον την ευκαιρία να ηρεμήσει. Στην τάξη, όταν πούμε κάτι τέτοιο στον μαθητή, αυτόματα θα παρατηρήσουμε ότι ανακουφίζεται και νιώθει πως δεν κατακρίνεται.
  2. «Σε καταλαβαίνω»
    Αυτή η φράση ιδανικά έπεται της προηγούμενης. Ο μαθητής έχει ανάγκη να την ακούσει. Ιδιαίτερα στην εφηβεία όταν τα παιδιά αισθάνονται μόνα τους και έχουν την τάση να απαξιώνουν γονείς, σύστημα και δασκάλους. Μια τέτοια δήλωση τα κάνει να σκέφτονται πως υπάρχουν και άλλοι που βιώνουν παρόμοια συναισθήματα, οπότε υπάρχει κοινό σημείο και σύνδεση μαζί τους.
  3. «Πες μου»
    Στο άκουσμα μιας ήπιας προστακτικής αμέσως ο μαθητής καθησυχάζεται ώστε να μπορέσει να βάλει σε τάξη τις σκέψεις του και να γίνει κατανοητός. Ταυτόχρονα αντιλαμβάνεται ότι ο καθηγητής του είναι πρόθυμος να ακούσει όσα έχει να του πει και άρα ο ίδιος είναι ισάξιος συνομιλητής του.
  4. «Είμαι δίπλα σου»
    Όταν το παιδί μας εκφράσει όσα το έκαναν να θυμώσει- που για εμάς μπορεί να μην είναι σημαντικά αλλά για το ίδιο σίγουρα είναι – μπορούμε να του πούμε ότι θα το βοηθήσουμε. Επιβεβαιώνοντας του λεκτικά την αλληλεγγύη μας του κατευνάζουμε το άγχος. Άλλωστε γνωρίζουμε ότι ο μαθητής συχνά νευριάζει επειδή διακατέχεται από αγχωτικά αισθήματα.
  5. «Θέλεις να το συζητήσουμε;»
    Με διάθεση να ακούσουμε περισσότερο και να μιλήσουμε λιγότερο, καλούμε τα παιδιά που μάλωσαν ή αυτούς που αναστάτωσαν το τμήμα να μας μιλήσουν ανοιχτά (ακόμη και μπροστά στην τάξη αν το επιθυμούν) για το τι τα οδήγησε στο θυμό. Με τον τρόπο αυτό τα βοηθάμε να γνωστοποιήσουν στους άλλους τι τα ενοχλεί αλλά και να αποβάλουν το αίσθημα της ντροπής. Εξάλλου, όλοι κάποτε δικαιούμαστε να νευριάσουμε. Τα βοηθάμε δηλαδή να είναι σε επαφή με τον εσωτερικό τους κόσμο και κατ’ επέκταση και με τον εξωτερικό.

Να θυμάστε ότι τα λόγια πάντα έχουν καλύτερα αποτελέσματα όταν συνδυάζονται με έργα. Οι φράσεις αυτές έχουν νόημα όταν συμμετέχει και η μη λεκτική επικοινωνία- π.χ. το άγγιγμα στον ώμο- και όταν πραγματικά έχουμε διάθεση να ηρεμήσουμε τα παιδιά και να τα ακούσουμε. Εξάλλου με τις πράξεις μας και την κατανόηση τους δείχνουμε μακροπρόθεσμα τον δρόμο προς μια πολιτισμένη συμπεριφορά και «το μέτρο της πολιτισμένης συμπεριφοράς είναι η ευσπλαχνία». (Paul Theroux)

Σ' ενδιαφέρει επίσης…