Ένα site για Εκπαιδευτικούς. Το δικό σου site για την Εκπαίδευση.

Πώς να διαχειριστείς 5 αποφθέγματα για την εκπαίδευση υπέρ σου…

apofthegmata-ekpaideysh

Τα ενθαρρυντικά μηνύματα και τα όμορφα αποφθέγματα πάντα λειτουργούσαν για μένα ως ένα εξαιρετικό εφαλτήριο για τα σημαντικά πράγματα της ζωής μου. Με συνοδεύουν στο μάθημα, με γεμίζουν με όμορφες σκέψεις και τα χρησιμοποιώ σχεδόν πάντα στα άρθρα μου. Κυρίως τα έχω στο πίσω μέρος του μυαλού μου για να με εμπνέουν και να με ενθαρρύνουν όταν είναι απαραίτητο- αρκετά συχνά δηλαδή.

Ας δούμε και μαζί ορισμένα αποφθέγματα που σχετίζονται με την Εκπαίδευση και μπορούμε άλλοτε να τα ανακαλούμε στη μνήμη μας για να μας δίνουν θάρρος και άλλοτε να τα μοιραζόμαστε με τους μαθητές μας για να δίνουν θάρρος σε εκείνους.

1.

«Αν το παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει».

Μ. Μοντεσσόρι

Είναι ίσως από τα πιο στοχευμένα αποφθέγματα που αφορούν την διδασκαλία και από τα πιο σοφά για όλους τους δασκάλους, νεότερους και μεγαλύτερους. Έχοντας την σκέψη στο μυαλό μας ότι οι μαθητές έχουν ξεχωριστό χαρακτήρα και ανάγκες, μπορούμε να προσαρμόσουμε το μάθημα αναλόγως. Κάθε φορά που ένα παιδί δεν μπορεί να κατανοήσει το περιεχόμενο των λόγων μας, είναι ωφέλιμο να του μιλήσουμε με τρόπο που ανταποκρίνεται σε αυτά που ήδη ξέρει. Ας διδάξουμε αυτό το περιεχόμενο με οπτικοακουστικό υλικό, απλή και στοχευμένη γλώσσα και ας το ενθαρρύνουμε να περιηγηθεί στην τάξη ή και στο διαδίκτυο για να λάβει επιπλέον γνώσεις.

2.

«Όποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά»

Ρήγας Βελεστινλής (πιθανόν)

Σκοπός μας ως καθηγητές θα πρέπει να είναι να δώσουμε εργαλεία στα παιδιά που θα τους ακολουθούν για μια ζωή και όχι μόνο για μια σχολική χρονιά ή κατά την ακαδημαϊκή τους καριέρα. Ο απώτερος στόχος μας είναι να τους ανοίγουμε τους ορίζοντες και να τους κάνουμε να σκέφτονται κριτικά για τη ζωή τους, να τους κατευθύνουμε και να τους στηρίζουμε, αλλά όχι να τους επιβάλλουμε τις απόψεις μας. Σίγουρα θα πούμε την γνώμη μας και τα όσα πιστεύουμε, αλλά και θα ενθαρρύνουμε να εκφράσουν την άποψή του με επιχειρήματα και να καλλιεργήσουν την φαντασία τους. Η ελεύθερη σκέψη διαμορφώνει ελεύθερη έκφραση και βούληση.

3.

«Η εκπαίδευση είναι δύναμη που γιατρεύει την ψυχή»

Πλάτων

Η γιατρειά είναι αυτή που αποζητούμε όταν μπαίνουμε στην διαδικασία να μάθουμε και να διδάξουμε. Η γιατρειά από το φόβο που γεννά η άγνοια και η αμάθεια. Και ως τέτοια πρέπει να αντιμετωπίζουμε την κάθε προσπάθεια μόρφωσής μας. Αν κάθε φορά που είμαστε κουρασμένοι, σκεφτόμαστε ότι η εκπαίδευση αποτελεί ένα καλό αντίδοτο τότε θα παίρνουμε θάρρος. Κυρίως στην παιδική και εφηβική ηλικία που τα παιδιά απορροφούν τη γνώση σαν σφουγγάρια, αισθάνονται μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση όσο μαθαίνουν. Άρα εξελίσσονται και νοητικά και συναισθηματικά. Ας εστιάσουμε λοιπόν σε αυτά τα κομμάτια της εκπαίδευσης που καθορίζουν την ψυχική μας ισορροπία.

4.

«Η αληθινή εκπαίδευση συνίσταται λιγότερο σε διδαχές και περισσότερο σε ασκήσεις».

Ζαν Ζακ Ρουσσώ

Πράγματι, οι ασκήσεις είναι αυτές που θα μείνουν στο παιδί και θα τις θυμάται. Κι όταν λέμε ασκήσεις, δεν το εννοούμε απαραίτητα με τη στενή έννοια του όρου. Για παράδειγμα, οι δέκα αναπνοές που μπορούμε να πάρουμε πριν το μάθημα η πριν από κάποια εξέταση, μας διδάσκουν να παίρνουμε αντίστοιχα το χρόνο μας και να καθαρίζουμε το μυαλό μας πριν από κάτι σημαντικό ή μια κρίσιμη απόφαση. Ο τρόπος που το μολύβι μας γλιστρά στο χαρτί, η ζωγραφιά που θα κάνουμε δίπλα από μια νέα λέξη, ακόμη και το λάθος μας όταν συμπληρώνουμε κάτι, θα μας κάνουν να θυμόμαστε αργότερα αυτά που πρέπει και που μας μαθαίνουν κάτι καινούργιο. Γι’ αυτό, ας δώσουμε έμφαση στον τρόπο που γίνονται τα πράγματα και όχι στην ποσότητα αυτών που διδάσκουμε.

5.

«Ολόκληρη η Εκπαίδευση δεν αξίζει μια Πεντάρα, αν κάνει το παιδί να χάσει το θάρρος και το κέφι του».

Ι. Ερρίκος Πεσταλότσι

Είναι το πρώτο απόφθεγμα που θυμάμαι ήδη από την παιδική μου ηλικία, γιατί ήταν το πρώτο πράγμα που έβλεπα κατεβαίνοντας τις σκάλες του Α’ Δημοτικού Σχολείου Ληξουρίου και είναι για μένα από τα πιο σημαντικά αποφθέγματα.
Αν το καλοσκεφτούμε, δεν υπάρχει τίποτα πιο όμορφο από ένα νεαρό άνθρωπο που αναπτύσσεται και μαθαίνει. Αρκεί να χαίρεται. Δεν θέλουμε να μάθουν οπωσδήποτε τα όσα τους διδάσκουμε αν αυτό τους απομακρύνει από τον γελαστό εαυτό τους . Είναι λογικό ωστόσο τα ίδια να μην αντιλαμβάνονται πλήρως τα εφόδια που τους δίνουμε- όπως άλλωστε δεν τα αντιλαμβανόμασταν κι εμείς στην ηλικία τους- γι’ αυτό και ο τρόπος που θα τα διδάξουμε θα πρέπει να είσαι όσο τον δυνατόν πιο προσανατολισμένος στο πρώτο απόφθεγμα που ήδη αναφέραμε.

Συντάκτης: Εύη Λεγάτου

Σ' ενδιαφέρει επίσης…