του ίδιου του συναδέλφου. (Σαφώς και μπαίνοντας για μισή ώρα μόνο ή για είκοσι λεπτά θα αποκτήσεις άποψη για την όλη διαδικασία, αλλά αυτή η άποψη ίσως να μην είναι απόλυτα σωστή.)
2. Συχνή παρακολούθηση του ίδιου τμήματος
Αλληλένδετα, καλό είναι να παρακολουθήσεις για κάποιο χρονικό διάστημα, π.χ. ενός μήνα ή σε τακτά χρονικά διαστήματα, το μάθημα στο ίδιο τμήμα. Πρώτα-πρώτα, θα κατανοήσεις καλύτερα την αλληλεπίδραση των μελών αλλά και που χρειάζεται εσύ ως (νέος) καθηγητής να εστιάσεις. Είναι σίγουρο πως θα συμπεράνεις τι έχει βελτιωθεί από την προηγούμενη φορά όσον αφορά την διδασκαλική μέθοδο αλλά και την μαθητική συμμετοχή στην έκβαση του μαθήματος. Επιπλέον, η συστηματική παρακολούθηση μιας τάξης θα σε αποτρέψει από το βιαστείς να υποθέσεις κάτι που τελικά δεν ισχύει.
- Διαχείριση χρόνου
Όλοι γνωρίζουμε ότι εννέα φορές στις δέκα όσα έχουμε προετοιμάσει να γίνουν μάλλον δεν θα γίνουν, τουλάχιστον όχι με την ροή που τα έχουμε αρχικά στο μυαλό μας. Λίγο από μια απρόοπτη διακοπή π.χ. σεισμό έως ένα κρασάρισμα του διαδραστικού πίνακα, λίγο από υπερανάλυση μιας νέας πληροφορίας, ο χρόνος του διδάσκοντος συρρικνώνεται.
Ωστόσο, είναι πολύτιμο να υπάρχει σωστή κατανομή του χρόνου που αφιερώνεται σε κάθε άσκηση, αλλά και σε κάθε μαθητή για να μιλήσει. Αφού θα έχουμε παραμείνει σε ολόκληρη την διδακτική ώρα και με συναδελφική πάντα επιείκεια, θα είμαστε σε θέση να απαντήσουμε στην ερώτηση που ακολουθεί: Τελικά ο σκοπός του μαθήματος μέσα στα δεδομένα και προκαθορισμένα χρονικά όρια επετεύχθη;
4. Διαχείριση τάξης
Από τα πιο σημαντικά κομμάτια κατά την διάρκεια του μαθήματος είναι η σωστή διαχείριση της τάξης μας. Κατά πόσο ο συνάδελφος κατευνάζει τις εντάσεις, δίνει σε όλους τον λόγο να εκφραστούν και γενικά είναι αυτός ο «αρχηγός» της ομάδας του; Σημείωσε μήπως οι μαθητές του αποσπούν την προσοχή με άσχετες ερωτήσεις και τελικά στρέφουν τη συζήτηση όπου εκείνοι θέλουν ή αντίθετα είναι εκείνος ο ενορχηστρωτής της όλης διαδικασίας.
Δεν πρόκειται για κριτική αλλά για σημεία αποτροπής ίδιων λαθών. Εσύ άραγε πως θα διαχειριζόσουν τον ίδιο ζωηρό μαθητή ή μια διένεξη που προκλήθηκε ξαφνικά; Εάν θες να δεις μερικά χρήσιμα tips για σωστή διαχείριση τάξης, κάνε κλικ εδώ. Επιπλέον, ρίξε μια ματιά στο δεύτερο μέρος που ακολουθεί σύντομα!