Ένα site για Εκπαιδευτικούς. Το δικό σου site για την Εκπαίδευση.

Η σημασία του warm up ή αλλιώς της προθέρμανσης

warm up - Η σημασία του warm up ή αλλιώς της προθέρμανσης - Legacy Legatou

Πολλοί καθηγητές αρχίζουν το μάθημα αμέσως μόλις μπουν στην αίθουσα διδασκαλίας. Άλλοι πάλι το ξεκινούν μετά από αρκετή ώρα, χωρίς ιδιαίτερο λόγο, θεωρώντας ότι ο χρόνος είναι αρκετός για όσα έχουν να διδάξουν. Καλό θα ήταν να υπάρχει μια ισορροπία ανάμεσα στις δύο αυτές διαφορετικές τακτικές, ώστε να εκμεταλλευτούμε ποιοτικά το χρόνο τον δικό μας αλλά και των μαθητών.


Μπαίνοντας στην αίθουσα ας καθίσουμε στις θέσεις μας, ας τους ρωτήσουμε πως πέρασαν την προηγούμενη μέρα ή το Σαββατοκύριακο και τι έκαναν. Μπορούμε αρχικά να μην απευθύνουμε τον λόγο σε κάποιον συγκεκριμένα μέχρι να δούμε την προθυμία τους.


Είναι σίγουρο ότι όλοι οι μαθητές θα έχουν κάτι να πουν και με αυτό τον τρόπο συνδέουν το μάθημα και με τη ζωή τους. Ακόμη κι εκείνοι που είναι πιο ντροπαλοί, μόλις ακούσουν τους συμμαθητές τους να εξιστορούν γεγονότα, θα θελήσουν να συμμετέχουν στη συζήτηση.


Η έμφαση στην – δεκάλεπτη συνήθως – διαδικασία αυτή εξυπηρετεί δύο στόχους: αφενός τους δίνει τη δυνατότητα να μιλήσουν για τον εαυτό τους και αφετέρου μας εξοικονομεί χρόνο μέσα το μάθημα. Πώς; Μα αν οι μαθητές πουν αυτά που θέλουν στην αρχή δεν θα έχουν λόγο αργότερα να διακόψουν το μάθημα με κάτι που θυμήθηκαν ή που θέλουν οπωσδήποτε να πουν στους υπολοίπους.
Όταν καθιερώσουμε τις εξατομικευμένες ερωτήσεις στην αρχή του μαθήματος θα τους δείξουμε σταδιακά ότι τα συγκεκριμένα λεπτά προσφέρονται για συζήτηση εκτός σχολικού προγράμματος. Έτσι, δύσκολα θα επιχειρήσουν να παρέμβουν αργότερα καθώς θα προσπαθούμε να τους διδάξουμε τη νέα ύλη.


Όσον αφορά το μάθημα, μας δίνεται η δυνατότητα μέσω του warm up να συνδέσουμε τις εμπειρίες των μαθητών με το θέμα του μαθήματος που πρόκειται να εξετάσουμε. Αν για παράδειγμα, θέλουμε να τους μάθουμε τους κανόνες του πλάγιου λόγου, μπορούμε να διανθίσουμε την περιγραφή τους με επιπλέον ερωτήσεις για το τι τους είπαν οι άλλοι συμμετέχοντες και τι απάντησαν οι ίδιοι. Για παράδειγμα, μπορούμε να πούμε: “Κατερίνα, με ποιο άθλημα ασχολείσαι;… Πόσο καιρό;…”. Ρωτώ μετά τον Κώστα να μας επαναλάβει τι άκουσε. Τότε θα πει: “Η Κατερίνα μας είπε ότι αθλείται κάνοντας…και ότι…” [πλάγιος λόγος!].
Με τον τρόπο αυτό η μετάβαση από τον έξω κόσμο στον χώρο και το θέμα του μαθήματος μοιάζει και είναι όντως ομαλή. Έτσι, ούτε το θέμα του σημερινού μαθήματος εισάγεται άγαρμπα ούτε δημιουργούμε την αίσθηση στους μαθητές ότι παύει η διασκεδαστική συζήτηση.


Οι ερωτήσεις του τύπου: «Ποιά είναι η αγαπημένη σου ομάδα ποδοσφαίρου;», «Πού πήγες το καλοκαίρι;», «Ποιό είναι το καλύτερό σου γκατζετάκι;» λειτουργούν πολύ βοηθητικά και για να σπάσει ο πάγος στο πρώτο μάθημα. Οι μαθητές μαθαίνουν ο ένας για τα ενδιαφέροντα του άλλου, βρίσκουν κοινά σημεία και δένονται.

Η ολιγόλεπτη προθέρμανση λοιπόν θα λειτουργήσει εξαιρετικά στο τμήμα σου αφού θα δείξει στα παιδιά ότι έχουν σημασία οι εμπειρίες τους. Σκέψου ακόμη και τις πληροφορίες που θα λάβεις και θα σου χρησιμεύσουν μέσα στη χρονιά!

Σ' ενδιαφέρει επίσης…