Η εκμάθηση μιας νέας γλώσσας μπορεί να ξεκινήσει σε οποιοδήποτε στάδιο της ζωής. Το μόνο που χρειάζεται είναι ώριμη σκέψη και συνέπεια.
Ωστόσο, στην πράξη παρατηρούμε ότι αρκετοί ενήλικες μαθητές ξεκινούν με ενθουσιασμό αλλά δυσκολεύονται να ολοκληρώσουν το πρόγραμμα που έχουν επιλέξει. Οι υποχρεώσεις, το άγχος της καθημερινότητας, το οικονομικό κόστος ή ακόμα και η έλλειψη ξεκάθαρου στόχου, συχνά οδηγούν στη διακοπή.
Ως καθηγητές μπορούμε να προλάβουμε αυτές τις καταστάσεις και να στηρίξουμε τους μαθητές μας, ώστε να μείνουν συνεπείς μέχρι το τέλος. Μερικές πρακτικές στρατηγικές:
- Ειλικρινής συζήτηση στην αρχή
Μιλάμε ανοιχτά με τον μαθητή για τους στόχους του. Θέλει το πτυχίο ή απλώς να επικοινωνεί; Έχει χρόνο για διάβασμα στο σπίτι; Είναι αποφασισμένος να ολοκληρώσει; Όσο πιο ξεκάθαρη είναι η εικόνα, τόσο πιο σταθερά θα προχωρήσει.
- Ρεαλιστικό πρόγραμμα
Αποφεύγουμε τις πολλές ώρες μέσα στην εβδομάδα, γιατί οδηγούν σε ακυρώσεις. Ξεχωριστά slots (π.χ. μετά τις 9 το βράδυ) αποδίδουν καλύτερα.
- Δίκαιη και βιώσιμη τιμή
Η τιμολόγηση πρέπει να είναι λογική για το επίπεδο, με μια μικρή προσαύξηση ώστε να καλύπτεται και η πιθανότητα πρόωρης αποχώρησης.
- Περιορισμένα βιβλία
Δύο με τρία καλά επιλεγμένα εγχειρίδια αρκούν. Τα πολλά βιβλία αποπροσανατολίζουν και αποθαρρύνουν.
- Επαγγελματική σχέση
Η υπερβολική οικειότητα συχνά γυρνάει μπούμερανγκ: ο μαθητής ακυρώνει πιο εύκολα. Ο επαγγελματικός, αλλά φιλικός τόνος είναι η πιο ασφαλής ισορροπία.
- Προετοιμασία για ενδεχόμενη διακοπή
Οι ενήλικες έχουν πολλές υποχρεώσεις. Η πιθανότητα να σταματήσουν πρόωρα είναι υπαρκτή, άρα καλό να είμαστε ρεαλιστές.
- Εφικτοί στόχοι
Δεν πιέζουμε. Καθοδηγούμε προς πτυχία «φιλικά» στον ενήλικα μαθητή, με χαμηλή βάση και αναγνώριση από τον ΑΣΕΠ. Έτσι η επιτυχία είναι εφικτή και ενθαρρυντική.
- Διαδικτυακά μαθήματα
Η online διδασκαλία ταιριάζει ιδανικά στους ενήλικες. Μειώνει τις ακυρώσεις, διευκολύνει την πρόσβαση και εξυπηρετεί και τους δύο.
Ας θυμόμαστε λοιπόν πως ηλικία δεν αποτελεί εμπόδιο στην εκμάθηση μιας νέας γλώσσας. Αντίθετα, οι ενήλικες έχουν το πλεονέκτημα της ώριμης σκέψης και της εστιασμένης προσπάθειας. Εκείνο που χρειάζεται είναι σωστή καθοδήγηση, ρεαλιστικοί στόχοι και επαγγελματική στάση από τον καθηγητή. Με αυτά τα «όπλα», οι πιθανότητες να διατηρήσουμε τους μαθητές μας ενεργούς και συνεπείς αυξάνονται σημαντικά.