Ειδικά: Αναφορικά με τα αγγλικά, όπως έχουμε επισημάνει και άλλες φορές (σε αντίστοιχα άρθρα μας για την έκθεση), θα πρέπει να εκπαιδεύουμε και να ενθαρρύνουμε τους μαθητές ήδη από την junior b να γράφουν μικρές φράσεις και να τις εξελίσσουν προοδευτικά. Εδώ σημαντικότατο ρόλο έχει η ορθογραφία. Έτσι, πέρα από τις προτάσεις που τους ζητάμε να συνθέσουν, τους ζητάμε να μάθουν στο σπίτι και φράσεις- ανάλογα με την ηλικία τους- τις οποίες θα πρέπει να χρησιμοποιούν. Π.χ τα “What is more,…/ In addition,…” σε μια pre-lower τάξη γίνονται σιγά σιγά κτήμα των μαθητών και την χρησιμοποιούν σε μια έκθεση στο Β2.
Πρακτικά: Σήμερα θα σας δείξω πως κάνω έκθεση στα ιδιαίτερα μαθήματά μου μέσα στην διδακτική ώρα σε 15’ με χρονόμετρο. Ξεκινάμε;
Έχοντας προ αφιερώσει μια ολόκληρη ώρα στην αρχή της χρονιάς, πατάω σε ένα πλάνο. Παρέχω συμβουλές, φράσεις-κλειδιά και ό,τι κρίνω απαραίτητο να έχει η έκθεσή τους, κάνοντας μαζί τους πλάνο στο τετράδιο. Το πλάνο αυτό σας το επισυνάπτω στο μέιλ αυτό. Με δεδομένο ότι κάνω μια προσεκτική επιλογή των βιβλίων, εστιάζω στο κομμάτι της παραγωγής καθώς αυτός είναι και ο απώτερος σκοπός μας, όταν διδάσκουμε μια ξένη γλώσσα. Στο αντίστοιχο βίντεό μας υπάρχει ο τρόπος επιλογής του κατάλληλου βιβλίου για κάθε μαθητή ξεχωριστά.
Αρχικά, αφιερώνω χρόνο στην ανάλυση της ήδη υπάρχουσας έκθεσης-μοντέλο του βιβλίου. Δηλαδή, μαζί με τον/την μαθητή/-τρια αποδομούμε τα κομμάτια της, υπογραμμίζουμε φράσεις κλειδί και βρίσκουμε συνώνυμα. Συζητάμε το θέμα μας και βρίσκουμε ιδέες. Λογου χάριν, εάν το topic είναι ‘the impact of social media…’, κάνουμε δύο λίστες για τα positive και negative της χρήσης του facebook ή του Instagram στην καθημερινότητά μας. Αυτές τις διανθίζουμε προφορικά με παραδείγματα και επεξηγήσεις.
Τοιουτοτρόπως έχει ουσιαστικά καλυφθεί το θέμα που ο μαθητής θα γράψει στην έκθεση. Έχουν ειπωθεί τα σχετικά για τον βασικό του κορμό. Φτάνω πλέον στο δεκαπεντάλεπτο που θα χρειαστούμε για να γραφτεί η έκθεση στην τάξη.
Τότε ανοίγω το πλάνο που είχα φτιάξει στην αρχή της χρονιάς, ώστε να δημιουργήσω με τη βοήθειά του το βασικό άξονα στο μυαλό μας ή στο χαρτί. Ταυτόχρονα, υπογραμμίζω ακριβώς τις φράσεις που θα χρησιμοποιήσει ο διδασκόμενος στο πλάνο του βιβλίου. Συγκεκριμένα, παρακάτω, υπάρχει το σχετικό πλάνο που ακολουθώ και που είναι κομμάτι των βιβλίων του εκδοτικού οίκου super course, από το βιβλίο tech it easy 4.
Το συγκεκριμένο ενδείκνυται ακόμη κι αν διδάσκετε μια άλλη σειρά, αφού λειτουργεί συμπληρωματικά και εφεδρικά. Έτσι, δημιουργώ ουσιαστικά τη μισή έκθεση και δεν υπάρχει περίπτωση να παρεκκλίνει κάποιος στη δομή ή την συνοχή των παραγράφων και των ιδεών. Όσον αφορά την συνεκτικότητα, η προηγούμενη συζήτησή μας έχει επιτύχει το στόχο της και έχει προσφέρει αρκετές ίδιες και διαφορετικές ιδέες. Το μόνο που απομένει είναι να μπουν όλα στο χαρτί και να έχουμε μια αρκετά καλή έκθεση!