Ένα site για Εκπαιδευτικούς. Το δικό σου site για την Εκπαίδευση.

Μιλώντας την γλώσσα στόχου

languages - Μιλώντας την γλώσσα στόχου - Legacy Legatou

Υπάρχουν και οι καθηγητές που αναρωτιούνται αν θα πρέπει να χρησιμοποιούν την γλώσσα στόχου στο μάθημα. Η απάντηση στην ερώτηση αυτή είναι σίγουρα καταφατική. Όταν διδάσκουμε μια ξένη γλώσσα, ο απώτερος σκοπός μας είναι οι διδασκόμενοι να την μάθουν τόσο καλά ώστε να την χρησιμοποιούν. Να γίνει κτήμα τους τόσο στον προφορικό όσο και στον γραπτό τους λόγο. Πότε όμως χρειάζεται να μιλάμε την ξένη γλώσσα: γενικά στον χώρο του σχολείου, αποκλειστικά στην τάξη ή και στα δύο;

Προσωπικά θεωρώ ότι εάν το σχολείο μας δεν είναι δίγλωσσο δεν χρειάζεται να χρησιμοποιούμε την γλώσσα στόχου σε όλους τους χώρους του. Για παράδειγμα, φανταστείτε να μιλάμε ισπανικά στα διαλείμματα ή μπροστά στους άλλους καθηγητές που δεν είναι υποχρεωμένοι να τα γνωρίζουν. Ή να απευθυνόμαστε στην γραμματεία σε μια γλώσσα που δεν είναι η μητρική της ή η δική μας. Δεν σας φαίνεται κάπως παρατραβηγμένο, αν όχι γελοίο; Κάποιος βέβαια μπορεί να ισχυριστεί ότι τα παιδιά από τη στιγμή που εισέρχονται στο σχολείο μας ή στο ΚΞΓ θα πρέπει αμέσως να μπαίνουν στην λογική να αλλάζουν την γλώσσα που χρησιμοποιούν. Αν κάποιος πραγματικά θεωρεί ότι αυτό τους βοηθάει και δεν μοιάζει αναντίστοιχο με την υπόλοιπη λογική του σχολείου, μπορεί φυσικά να το δοκιμάσει. Ωστόσο, καλό θα ήταν όλοι να ακολουθούν την ίδια λογικά, ιδιαίτερα αν μιλάμε για σχολεία που διδάσκουν επίσημα δύο γλώσσες.

Ωστόσο, η μη χρήση π.χ των αγγλικών, των γαλλικών ή των ιταλικών στον ευρύτερο χώρο του σχολείου, δεν συνεπάγεται μείωση της ικανότητας των παιδιών να επικοινωνήσουν στην αντίστοιχη γλώσσα. Ούτε όμως και αύξηση της χρήσης της από του πρώτους. Σε περίπτωση που ένα παιδί είναι πρόθυμο και θέλει να χρησιμοποιεί την γλώσσα που διδάσκεται, ας ανταποκριθούμε ανάλογα στην επιθυμία του αυτή. Αν όμως δυσκολεύεται, ας μην το απαιτήσουμε γιατί μπορεί να ντρέπεται ή να νιώθει άβολα.

Όσον αφορά την τάξη βέβαια θα πρέπει να χρησιμοποιείται σχεδόν αποκλειστικά η διδασκόμενη γλώσσα. Κι αυτό γιατί είναι ίσως η μόνη ευκαιρία των παιδιών να χρησιμοποιήσουν, να εμπλουτίσουν και να διευρύνουν τις γνώσεις τους. Η γκάμα των λεξιλογικών και γραμματικών φαινομένων φυσικά θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένη στις υπάρχουσες γνώσεις τους, εστιασμένη στην ενεργοποίηση πρότερων γνώσεων. Αλλά και προσωπικών εμπειριών και ιδανικά –όπου υπάρχει ανταπόκριση από την τάξη μας- λίγο πιο δύσκολη, με το πέρας της σχολικής χρονιάς. Πιο συγκεκριμένα, η χρήση παθητικής φωνής σε μαθητές των πρώτων τάξεων δεν ενδείκνυται. Αντίθετα, ενδείκνυται η χρήση της (στον ενεστώτα για παράδειγμα) στην δευτέρα κανονική και κυρίως στην τρίτη, στην οποία οι μαθητές θα πρέπει να ενθαρρύνονται σταδιακά να χρησιμοποιούν- στην αρχή πιο τυποποιημένα- στις εκθέσεις τους.

Θα πρέπει ως καθηγητές να ξεπεράσουμε τον φόβο ότι οι μαθητές μας δεν μας κατανοούν όταν μιλάμε την ξένη γλώσσα που διδάσκουμε. Μπορούμε να χρησιμοποιούμε απλές δομές σε πιο αδύναμα και μικρά τμήματα, μερικές απλές εκφράσεις. Λίγο πιο απαιτητικό λεξιλόγιο και σύνθετη γραμματική σε τμήματα που φαίνεται να έχουν καλύτερη αίσθηση της γλώσσας.

Η μετάφραση είναι μάλλον μια παρωχημένη πρακτική που αποδεικνύεται ιδιαίτερα αναποτελεσματική καθώς δυσκολεύουν τα επίπεδα. Μην φοβάστε να «εκθέσετε» τους μαθητές σας στην γλώσσα που διδάσκετε εξαρχής και οπλιστείτε με την απαραίτητη υπομονή όταν δεν σας καταλαβαίνουν. Χρησιμοποιείστε το σώμα σας, αντικείμενα που υπάρχουν στο χώρο (realia) για έννοιες που δεν είναι αφηρημένες ή συνώνυμα, εκφράσεις/προτάσεις και αντώνυμα για λέξεις που είναι πιο δύσκολες και αφηρημένες.

Να θυμάστε πως την μητρική μας γλώσσα την κατέχουμε και επειδή εκτεθήκαμε από νωρίς σε αυτήν και επειδή την ακούγαμε τόσο συχνά, ώστε μας έγινε πραγματικό βίωμα. Έχοντας αυτό στο μυαλό σας, αφήστε τους μαθητές σας να εκφραστούν ελεύθερα (χωρίς να κατακρίνονται με το παραμικρό) και υποστηρίξτε τους στην προσπάθειά τους αυτή μέσω ενθάρρυνσης και θετικής ενίσχυσης https://legacylegatou.gr/wp-admin/post.php?post=354&action=edit&swcfpc=1 .

Σ' ενδιαφέρει επίσης…