Θα πρέπει εξαρχής να ξεκαθαρίσουμε ότι οι έφηβοι αποτελούν μια εξαιρετικά δύσκολη ηλικιακή ομάδα η οποία χρήζει ιδιαίτερης και ειδικής μεταχείρισης από την πλευρά του εκπαιδευτικού. Ωστόσο, εάν είσαι ο/η καθηγητής/τρια τους, υπάρχουν σημεία στα οποία πρέπει να εστιάσεις για να τους έχεις με το μέρος σου:
«πήγαινε με τα νερά τους»
Μπορεί μια τέτοια συμβουλή να φαίνεται απλοϊκή όμως είναι από τις πιο σημαντικές που μπορεί να σου δώσει κάποιος για τους εφήβους. Απέφυγε την πολλή και συνεχόμενη πίεση για διάβασμα και μείωσε τις εντάσεις αλλά και τις εργασίες για το σπίτι, ιδιαίτερα όταν κι αυτοί δείχνουν σημάδια προόδου και προθυμίας στο μάθημα.
«Φέρε τους στο φιλότιμο»
Οι έφηβοι θέλουν να νιώσουν πως τους καταλαβαίνεις και πως τους ακούς πραγματικά. Αφού λοιπόν τους αφήσεις να εκφράσουν τις απόψεις,τις ανάγκες ή και τις αντιρρήσεις τους, πες τους ότι κατανοείς το απαιτητικό τους πρόγραμμα. Από την άλλη τόνισε ότι τα όσα τους διδάσκεις είναι εξίσου σημαντικά και αναγκαία για την ζωή τους και ότι θέλεις να σου δώσουν την ευκαιρία να τους δείξεις τη χρησιμότητά τους έμπρακτα.
Άσε τις πολλές φιλικότητες
Πολλοί συνάδελφοι αισθάνονται ότι θα πρέπει να είναι τόσο κοντά με τους μαθητές τους ώστε οι τελευταίοι αφήνονται -εάν δεν ενθαρρύνονται – να χρησιμοποιούν ενικό απευθυνόμενοι στους καθηγητές τους. Λένε εκφράσεις που λένε με τους συμμαθητές και τους οικείους τους. Όμως αυτό είναι δίκοπο μαχαίρι αφού αφενός βγάζει αμεσότητα αλλά αφετέρου δίνει την εντύπωση ότι δεν υπάρχουν όρια. Ο πληθυντικός και μια σχετική αυστηρότητα αντίθετα διασφαλίζουν ότι οι ισορροπίες στη σχέση μαθητή – καθηγητή κρατώνται σωστά.
Κράτα τις υποσχέσεις σου
Πέραν της ισορροπίας που χρειάζεται μεταξύ φιλικότητας και αυστηρότητας, είναι σημαντικό να γίνονται όσα έχουν αποφασιστεί. Εάν λοιπόν έχεις υποσχεθεί σε μια μαθήτριά σου να την βοηθήσεις με επιπλέον ασκήσεις ή χρόνο, θα πρέπει να πράξεις ανάλογα. Οι έφηβοι μπορεί να συμπεριφέρονται παράξενα, κάπως ανώριμα και με ασυνέπεια σε αυτά που λένε και που κάνουνε αλλά κατανοούν παράλληλα ότι μια τέτοια συμπεριφορά δεν είναι αποδεκτή γενικότερα.Επομένως δεν θέλουν να την δουν από τους καθηγητές τους. Κράτησε λοιπόν τις υποσχέσεις σου και πολύ περισσότερο τα όσα σου εμπιστεύεται εντός και εκτός μαθήματος.
Μείωσε την πίεση και εστίασε στο “ζουμί”
Εάν δεις ότι κάποιος έχει διάθεση να ασχοληθεί με το μάθημα που διδάσκεις, ενθάρρυνέ τον και δώσε υλικό για εξάσκηση σταδιακά. Εάν από την άλλη υπάρχει δυσκολία με την ύλη ή απουσιάζει η διάθεση και το κίνητρο, εστίασε στα βασικά κομμάτια που θεωρείς ότι πρέπει οι μαθητές να γνωρίζουν και αργότερα, εάν αλλάξει κάτι, αύξησε την ποσότητα των ασκήσεων και των απαιτήσεών σου.
Φρόντισε να τους περνάς σωστά μηνύματα
Ακούγεται εύκολο αλλά πολλά από αυτά που λέμε αντιτίθενται στις πράξεις μας ή την γλώσσα του σώματός μας. Μπορεί, για παράδειγμα, να λέμε ότι τους καταλαβαίνουμε αλλά η ειρωνεία στο πρόσωπό μας να είναι έκδηλη. Ειδικά η ειρωνεία είναι κάτι που απεχθάνονται οι έφηβοι, γι’ αυτό και θα συνιστούσα να την αποφύγεις.
Τέλος, η πιο σημαντική συμβουλή είναι να είσαι ειλικρινής με τους μαθητές σου, ενθαρρυντικός/-ή και κυρίως αυθεντικός/-ή, ώστε να πράττεις πάντα αυτό που αισθάνεσαι ότι είναι το καλύτερο για τον καθένα.