- Προσεκτική παρατήρηση των αντιδράσεων των μαθητών.
Η γλώσσα του σώματος είναι ιδιαιτέρως σημαντική αφού αντικατοπτρίζει σε μεγάλο βαθμό τα όσα σκέφτονται και αισθάνονται οι συμμετέχοντες. Όταν λοιπόν έχεις την ευκαιρία να παρακολουθήσεις τον τρόπο διδασκαλίας του δικού σου αντικειμένου από κάποιον άλλον, να αποκωδικοποιήσεις και σωστά τα παρακάτω,
- εκφράσεις προσώπου,
-στάση του σώματος, - λεκτικό ύψος
αμφοτέρων των πλευρών ιδανικά.
- Αποσαφήνιση οδηγιών
Προς αποφυγή παρεξηγήσεων , θα πρέπει να προσέξουμε πόσο ξεκάθαρες είναι οι οδηγίες που δίνονται για τις ασκήσεις. Δίνεται παράδειγμα για καθετί που ζητάται; Από μια συγκεχυμένη θεωρία θα γεννηθεί και μια συγκεχυμένη άσκηση, γι’ αυτό πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι οι μαθητές κατανοούν τι ζητά κάθε δραστηριότητα! Παραδείγματος χάριν παρέχει ο/η συνάδελφος ήδη 3-4 τουλάχιστον περιπτώσεις μετατροπής ευθέως λόγου σε πλάγιο προτού έρθει η σειρά των διδασκομένων;
- Παρατήρηση νέων καθηγητών
Μπορεί να φαίνεται περίεργο, αλλά οι νέοι καθηγητές έχουν έναν ενθουσιασμό για το αντικείμενο και την διδασκαλία που συνήθως λείπει από τους παλαιότερους. Δες λοιπόν και κάποιο μάθημα ενός όχι κι τόσο έμπειρου καθηγητή. Υιοθέτησε την ισχυρή του θέληση να παρέχει ένα αξιοπρεπές και όμορφο μάθημα, αλλά και τον ενθουσιασμό του, πράττοντας αυτό που όταν μελετούσε στο πανεπιστήμιο του φαινόταν κάπως ιδανικό και απολύτως αναζωογονητικό. Πού να ‘ξερε για το τελευταίο!
- Επεξήγηση των εργασιών για το σπίτι. Η επεξήγηση αυτή έχει διττό ρόλο: αφενός αποσαφηνίζει λεπτομέρειες και παρέχει ασφάλεια στους μαθητές ότι γνωρίζουν τι πρέπει να φέρουν εις πέρας και αφετέρου τους κάνει έμμεσα να πιστεύουν ότι αυτά που τους ανατίθενται στο σπίτι είναι σπουδαία και θα πρέπει να γίνουν. Επίσης, εάν π.χ ο συνάδελφος ελλείψει χρόνου δώσει homework με το χτύπημα του κουδουνιού, πιθανόν να προδικάζει το αποτέλεσμα του επόμενου μαθήματός του.
- Σωστή προετοιμασία
Για το τέλος, θα ήθελα να εστιάσουμε στο εάν και κατά πόσο ο συνάδελφος ήταν προετοιμασμένος στο μάθημα. Όσοι με γνωρίζουν και δουν τα βιβλία μου θα βρουν πλήθος σημειώσεων, αλλά και ένα post it με ένα μικρό σχεδιάγραμμα για το τι πρόκειται να διδάξω και να αναθέσω ως εργασία στο σπίτι.
Αυτή η πρακτική με βοηθά να κρατώ στο μυαλό μου τον βασικό άξονα όσων θα μάθω στα παιδιά. Ελίσσομαι σε περίπτωση που έχουμε πολλές απουσίες ή προκύψει κάτι αναπάντεχο. Είναι πραγματικά σημαντικό να ξέρουμε από πριν που θα στρέψουμε την συζήτηση και τις ερωτήσεις του warm up, αλλά και πως θα συνδέσουμε τις ασκήσεις και τα θέματα μεταξύ τους. Έτσι το μάθημά μας θα έχει αρχή- μέση- τέλος. Αυτό είναι που ιδανικά θα θέλαμε να δούμε σε ένα μάθημα, την κατάλληλη προετοιμασία από την μεριά του δασκάλου.
Όπως και να έχει, φρόντισε να παρακολουθείς συναδέλφους να διδάσκουν ανά διαστήματα στην διάρκεια της επαγγελματικής σου πορείας και είμαι σίγουρη ότι θα συγκεντρώσεις πολλές πολύτιμες πληροφορίες! Αν θέλεις να διαβάσεις και το πρώτο μέρος του άρθρου, πάτησε εδώ https://legacylegatou.gr/ta-ofeli-na-deis-synadelfo-na-didas/